madagascar2022.reismee.nl

Toetje tot het laatst bewaard: de Indri

De meeste bezoekers van Madagascar gaan vanuit de hoofdstad Antananarivo direct naar Andasibe. Wij hebben dit als toetje tot het laatst bewaard en zijn onze reis begonnen met een uitdagend bezoek aan de Tsingy in de eerste week.

In Andasibe liggen twee parken naast elkaar: het officiele Mantadia nationale park en Mitsinjo park. Het laatstgenoemde park is ontstaan uit een particulier initiatief en doet veel aan het herstel van het oorspronkelijke ‘primary forest’ dat je nog het best kunt vertalen met oerwoud. Mitsinjo is de Malagasy naam voor het park en betekent ook, vrij vertaald, zoveel als ‘herstel voor de toekomst’.

Wij hebben beide parken bezocht. ‘S avonds een avondwandeling (dure term : nightwalk) in Mitsinjo en de volgende dag ‘s morgens een uitgebreide wandeling in het Mantadia nationale park en vroeg in de middag nog een keer Mitsinjo.

Bij de avondwandeling kwamen weer de muis-lemuur tegen, die we ook al in Kirindy hebben gezien. Deze kleine lemuur is ‘s avonds op zoek naar voedsel en lastig te vinden. Bijzonder was ook de boomkikvors die we tegenkwamen.

In Mantadia kun je diverse soorten lemuren tegenkomen. Alle lemuren zitten wel op een hoogte van zeker 10-12 meter in de bomen. Dat maakt het lastig ze goed te bekijken en alleen met een behoorlijke telelens zijn ze goed te fotograferen. Dat is me aardig gelukt.

In dit park kwamen we een derde soort Sifaka tegen: de Diadeem Sifaka.

Andasibe is de enige plek in Madagascar waar je een bijzondere lemuur vindt: de Indri. De volwassen zwart-witte Indri is ongeveer een meter lang en wij hebben de Indri met zijn krachtige poten zonder problemen 10 meter van de ene naar de andere boom zien springen. Wat de Indri’s ook heel bijzonder maakt is hun manier van communiceren met elkaar door een soort gezang dat drie kilometer verderop nog te horen is. Het bungalowpark waar wij logeerden, lag tegen Mantadia aan en zo werden we al ‘s morgens op het geluid van de Indri getrakteerd.

We hebben zowel de Diadeem Sifaka als de Indri uitgebreid kunnen bewonderen in Mantadia en dat ondanks het feit dat ze hoog in de bomen zitten.

Vroeg in de middag hebben we nog een flinke wandeling door Mitsinjo gemaakt. Daar hebben we de Indri ook van dichtbij kunnen bewonderen dankzij onze gidsen in dat park.

Fot’s volgen waarschijnlijk pas morgen.

Jaap

Wat heb je weer mooie dieren gezien!!!
In die Indri’s, dat geluid…
Prachtig ik kan het nog steeds horen..
Zo indrukwekkend…

Margot Greep

LievevGerard,
Wat fijn om nog een mooi verhaal te lezen van jou.
Wat fantastisch dat jij die prachtige dieren bij naam kent en ook hun leefwijze!
Je neemt een koffer met mooie herinneringen mee denk ik.
Het zal fijn zijn als ik samen met jou de foto’s en de verhalen nog eens zie en hoor!
Heel goede reis terug.Ik doe ondertussen een gebedje voor een veilige thuisreis!
Liefs,Margot

Kees Smetsers

Ik houd van toetjes...
En zeker als ze zo mooi en interessant zijn als jouw verhalen...

Pieter

Genieten van die prachtige foto's van bijzondere dieren op Madagaskar. Gewoon leuk om te zien, ze kijken letterlijk hun ogen uit............! ;)