madagascar2022.reismee.nl

Isalo national park

Isalo NP is een uitgestrekt zandstenen rotslandschap met diepe canyons in het zuiden van Madagascar. De weg er naartoe gaat door een kaal en desolaat vlak landschap. Je ziet de rotspartijen van Isalo daardoor mooi voor je opdoemen en steeds dichterbij komen.

Bij een bezoek aan Isalo moet je er rekening mee houden dat je heel veel in de volle zon bij temperaturen tussen de 30-37 graden loopt. Je kunt schitterende en stevige wandelingen maken, maar hou dan rekening met het voorafgaande.

Wij komen hier vooral om de bijzondere dieren van Madagascar te zien. Daarom hebben we gekozen voor een niet al te lange wandeling in een gedeelte waar de kans om dieren te zien het grootst zou zijn. De wandeling naar de Namaza-cascade voldoet aan die voorwaarde. We zijn absoluut niet bedrogen uitgekomen, want we hebben eigenlijk alles gezien wat we zo’n beetje hoopten. Met onze geweldige gids Tody hebben we na afloop een lijst van 14 verschillende dieren genoteerd, die we allemaal hebben gezien.

Het absolute hoogtepunt was toch wel de familie van vier Sifaki’s die we hebben gezien. De moeder droeg een baby bij zich die slechts 2-3 dagen geleden was geboren. Naast de vader bestond het ‘gezinnetje’ nog uit een jong van 2 jaar oud. We hebben deze groep zeker twintig minuten van zeer dichtbij kunnen observeren, inclusief dus de baby. Wij hadden daar het rijk voor onszelf: geen andere toeristen.

Naast de ringstaart-lemuur hebben we ook een paar mooie vogels gezien. De mooiste was de ‘ Madagascar paradise flycatcher. Bijzonder vonden wij ook de ‘wandelende tak’, die we zelfs op een volkomen onverwachte plek, op rotsen bij de waterval, zagen.

De lunch bestond ECHT uit drie gangen. Onze gids had voor ons een picknickplek aan de rand van de waterval gereed gemaakt. Idyllisch op zo’n plek te lunchen.

Morgen ga ik foto’s plaatsen van vaandaag. Dat wordt nog een hele klus om uit te zoeken, maar dat beschouw ik als een luxeprobleem.

De reis gaat nu verder naar de kust. In Ifaty gaan we daar tot dinsdagmorgen even bijkomen. Dinsdag vliegen we terug naar Antananarivo om dan noordelijk nog een aantal dagen verder te genieten van dit bijzondere land. Onze chauffeur neemt morgen even afscheid van ons. Hij rijdt 1.000 km alleen terug naar Antananarivo en pikt ons dinsdagmiddag daar weer op.

Kees Smetsers

Weer een prachtig verhaal.
Jij bent een echte verteller en weet de sfeer heel goed weer te geven
Het is een genot om jou verhalen te lezen.
Vertellen is een kunst, die jij goed beheerst.
Mijn welgemeende complimenten.

Astrid

Wat een fantastische trip, al die mooie en bijzondere dieren en mooie landschappen....ik ben wel een beetje jaloers hoor;)

Jeanne van Kampen

Geweldige verhalen en foto’s Gerard. Ik zit hier in de Nederlandse zon ?☀️(Met corona??) toch mee te genieten van jouw bijzondere reis

Margot Greep

Lieve. Gerard en Marijke,
Wat een prachtig verhaal!
Het is zondagochtend en zit er rustig van te genieten..
Fijn dat jullie zo’n goede gids hebben en daardoor veel kunnen zien!
Liefs Margot

Danny

Het is een echte safari zo, met al die bijzondere dieren!
Kust zal ongetwijfeld ook mooi zijn!