madagascar2022.reismee.nl

Anjapark: geweldig

We logeren van woensdag op donderdag in het schitterend gelegen mooie Varangue Betsileo Country lodge zo’n 7 km ten zuiden van Ambalavao. Dat is gunstig op slechts 6 km gelegen ten opzichte van het kleinschalige particuliere Anjapark. Dit nationaal park is een initiatief van de bevolking uit het nabij gelegen dorpje. De plaatselijke bevolking had heel goed in de gaten welke toeristische potentie hun park met de ringstaart-lemuren kon hebben en voor het behoud van de rijkdom van de natuur is dit ook een goede zaak.

Na het toch wat teleurstellende Ranomafana was het bezoek aan dit park grandioos. Een gids met 2 assistenten leidde ons heel ontspannen rond door het park. We hebben een van de daar levende kolonies ringstaart-lemuren goed kunnen observeren. Deze lemuren komen in deze waterrijke omgeving niets tekort aan eten en drinken. Heel wat anders dan in het droge Kirindy. Bij ellke ringstaart-lemuur bestaat de staart al vanaf zijn geboorte uit 14 witte en 14 bruine strepen.Onderweg hebben we ook een paar flinke kameleons gezien en een enkele uit de kluiten gewassen hagedissen.

De wandeling leidde via een beklimming van rotsen naar een uitzichtpunt bovenop de rotsen. Bij de afdaling kregen we een beetje het ‘Tsingy-gevoel’: we moesten langs kabels achterwaarts afdalen. Voor ons was dat nu natuurlijk een makkie.