madagascar2022.reismee.nl

Ranomafana nationaal park

Dit nationaal park ligt in het oosten van Madagascar in het regenwoud. Het ligt langs een rivier tegen flinke hellingen. Dat maakt dit ook een lastiger te bezoeken nationaal park. Voeg daarbij dat de lemuren/maki’s hier bijna steeds hoog in de bomen zitten en bewegelijk zijn, dan wordt het lastig de dieren te spotten; laat staan acceptabele foto’s te maken.

Onze gids deed haar best, maar wat er niet is….

Ranomafana is de enige plek waar de golden bamboo lemur voorkomt. We hebben hem wel gezien, maar nooit zo dat je er een goed beeld van kreeg. Hij zat verscholen achter takken, hoog in de boom. Deze lemuur is pas in de 80’er jaren van de vorige eeuw ontdekt door een Amerikaanse biologe. Deze dame woont tegenwoordig in Madagascar en we kwamen haar vandaag in het park tegen, waar ze een groep biologen door het park gidste.

Onze gids werkte samen met een ‘assistent’, die elders trachtte lemuren te spotten. Hij had succes, want hij vond de zeer zeldzame grote bamboe lemuur. Het was nog wel een flink eind wandelen en klimmen om bij deze lemuur te komen. Deze lemuur zal gewoon uitsterven, want dit vrouwtje is de enige levende in dit park en elders komen ze blijkbaar niet voor.

Na een stevige wandeling vonden we de lemuur op een iets andere plek. Ze zat (uiteraard) hoog op een tak met de rug naar ons toe. Wachten werd na een halfuur beloond; ze kwam naar beneden, op zoek naar waarschijnlijk voedsel.

De volgende nationale parken op onze route zijn een stuk eenvoudiger te bezoeken, horen wij van mensen die er al zijn geweest.

Paul

De laastste grote bamboe-lemur, bijzonder dat jullie haar hebben gezien, maar het is wel een treurige aangelegenheid.

Kees Smetsers

Heel beeldend hoe jij beschrijft wat jullie meemaken tijdens jullie vakantie.
Ik lees jullie verhalen met veel plezier.

Jaap

Een prachtig park, maar inderdaad lastig te bezoeken..
Benieuwd naar je foto’s!!!

Margot

Gerard wat maak jij mooie verslagen.Terwijl ik het lees kan ik de sfeer proeven!
Jullie moeten aalbes over veel energie beschikken…Rust vooral goed uit.liefsMargot.

Danny

Verhalen en foto's die ons meenemen op jullie reis!
Wel bijzonder ook, denk ik, die biologe te ontmoeten.

Er volgt meer........ik volg jullie, geniet ervan!

Pieter

Mooie verhalen Gerard, het is wat je vooraf al vertelde, iedere dag weer bijzonder en zeker op Madagaskar waar je vindt wat je elders niet tegenkomt.........maar vind je daar ook Chouff, of is die daar ook zeldzaam?
Groetjes en geniet van jullie reis!