madagascar2022.reismee.nl

De Grande Tsingy

Een van de dingen waar ik, en Marijke ook, al meer dan twee jaar heel erg naar uitkeken is de hike door de Grande Tsingy. Er is dus ook een Petit Tsingy. De Tsingy bestaan uit kalksteen, dus dit gebergte met zijn scherpe pieken is eigenlijk behoorlijk zacht en licht van kleur. Door de weersinvloeden is de buitenkant zwart/grijs, maar als je er met een steen op krast, komt de lichtbruine kleur weer tevoorschijn.

De naam ‘Tsingy’ is te herleiden tot de oorspronkelijke bewoners van dit gebied. Die liepen blootvoets rond. Tussen die scherpe rotsen lopen, betekende: op je tenen lopen en dat is in hun taal ‘Tsingy’.

De kunst is bovenop de Tsingy te komen om van het prachtige uitzicht over deze bizarre rotsformaties te kunnen genieten. Daar bestaat geen eenvoudige weg naartoe. Dat kan alleen via klimmen, klauteren en door soms hele smalle grotten te kruipen. Je mag dit nationaal park alleen in met een gids en die zorgt er ook voor dat je steeds met kabels bent geborgd op plekken waar dat nodig is.

Het schijnt een hele prestatie te zijn om op onze ‘wat gevorderde leeftijd’ deze tocht van ‘slechts’ 3 km te maken. Wij hebben het gewoon helemaal gedaan! Het grootste deel van de 3 km is klimmen en klauteren. Wij hebben er bijna 5 uur over gedaan, terwijl 4 uur al als redelijk vlot wordt gekenschetst. Niet slecht gedaan??? We hadden aan Charles een fantastische gids.

Morgenochtend vroeg wacht de Petit Tsingy, maar dat moet een ‘piece of cake’ voor ons zijn.

Kees Smetsers

Jullie conditie zal met sprongen stijgen...

Marianne

Helden!

Paul

Wat een bijzonder landschap. Dat is een mooie beloning voor (en na) uren klimmen, klauteren en kruipen.

Daniëlle

Geweldig leeftijd is maar een getal.... Jullie mogen trots zijn op jezelf!

Margot

Ongelooflijk toch van jullie…
Ben blij dat ik dat niet wist en zeker niet zag.
Prachtig Gerard dat je er zo enthousiast over verteld
!

Tanja

Heerlijk hoor dat jullie dat toch maar even h3bben bedwongen! Super knap??

Linda

Super!