madagascar2022.reismee.nl

Tijd voor actie

Onze weblog is bedoeld voor verhalen en foto’s van onze ‘avonturen’ in Madagascar. Soms beginnen die ‘avontuurtjes’ al wat eerder.

In onze welkomstverhaal schreef ik al:

“Zaterdag 24 september 2022 vertrekken we dan eindelijk naar Madagascar, tenzij ze op Schiphol daar anders over besluiten….”

Zaterdagmiddag 17 september hebben we de knoop doorgehakt: we wachten niet totdat Schiphol problemen veroorzaakt.


Wat is er aan de hand?

Onze vlucht vanaf Schiphol staat gepland voor 24 september ’s ochtend om 6.40 uur. Dat is een vlucht naar Parijs Charles de Gaulle. Daar hebben we een transfer voor de lange vlucht van 10 uur met Air France naar Antananarivo ( tja, wen er maar aan: de namen in Madagascar zijn zeer geschikt als quizvraag).

Toen de personeelsproblemen deze zomer op Schiphol begonnen, heb ik al eerder overwogen om met de Flixbus naar Charles de Gaulle bij Parijs te gaan. Toen de problemen op Schiphol minder werden, is dat plan wat op de achtergrond geraakt. Hoewel: Ingrid en ik stonden op 11 augustus ’s morgens voor een vlucht naar Bilbao ook al 40 minuten in de rij voor de security-check.

Deze week keerden de problemen met wachtrijen op Schiphol weer net zo vrolijk terug. Vrijdag kondigde Schiphol aan het aantal toegestane passagiers per dag met 9.000 te verlagen. Zaterdagmorgen maakte KLM bekend per dag het aantal KLM-vluchten met 34 te verlagen. Nou denk ik dat KLM-vluchten naar Parijs daar niet snel het slachtoffer van worden: KLM is partner van Air France/KLM.

Op zaterdagen vertrekken er tussen 5 - 7 uur ’s morgen al ruim 20 vluchten vanaf Schiphol. De kans dat we ’s nachts vanaf half 3 een paar uur (buiten???) in de rij zouden staan voor de controle en mogelijk niet op tijd te zijn bij de gate voor vertrek, vonden wij steeds reëler worden.

Probleem is wel dat je niet zomaar kunt besluiten in Parijs pas op te stappen. Dan wordt je nl. op Schiphol als ‘ no shown ‘ genoteerd en van de passagierslijst gehaald; ook voor de vlucht van Parijs naar Tana ( dat is de korte naam voor…..).

Zaterdagmiddag, na overleg met Marij, hebben we besloten KLM te bellen en na te gaan of we de heenvlucht naar Parijs konden annuleren (of in ieder geval pas in Parijs mogen inchecken). Inmiddels had ik gezien dat de Flixbus naar Parijs, die wij dan moeten hebben, al aardig vol zat. De tijd begon te dringen.


Tijd voor actie:

KLM bellen en een uur in de (telefonische) wachtrij. Uiteindelijk lukt het de heenvlucht naar Parijs te annuleren. Daarna online twee tickets voor de Flixbus naar Parijs/Charles de Gaulle gekocht:

Je kunt maar beter ‘ s nachts in de bus zitten (en misschien wat slapen?) dan een paar uur buiten in de rij bij Schiphol staan.

Als alles volgens plan verloopt, komen we zaterdagmorgen om 6 uur met de bus aan bij Terminal 3 van Charles de Gaulle. Onze vlucht vertrekt om 10.50 vanaf Terminal 2E. Bijna 5 uur de tijd, dus moet lukken! Niets is echter zonder risico!


Reacties

Reacties

Pieter

Dus toch de bus.......naar Parijs, kunnen we nog Chouffen vrijdagmiddag ;)

Margot

Lieve Gerard,Dus toch met de bus !!
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt.
Ik zal duimen....
Zeg Gerard, ik krijg jouw verhaal in heel kleine letterjes...
Ik moet echt moeite doen om het te lezen.
Kun je ook een groter lettertype gebruiken ?
IK merk het wel.
Hopelijk gaat de start van de reis goed....Ik zal dat later zeker van je horen,
Lieve groeten, Margot.

Astrid

Nou inderdaad al een avontuur voordat het échte begint!
Ik denk dat het heel verstandig is dat jullie het zo gaan doen. En inderdaad in de bus misschien een beetje slapen ipv een nacht doorhalen op Schiphol klinkt een stuk beter. Moet vast goedgekomen zo!
Leuk hoor zo'n reisblog
Lieve groet, Astrid

Kees

Vroeger reisde ik zorgeloos...
Dat is voorbij...
Komt dat omdat ik oud geworden ben ?
Hoe dan ook , ik wens jullie een voorspoedige reis.

Linda

De spanningen van een onvergetelijke reis vol avonturen begint dus al vanaf Nederland. Ik wens jullie veel voorspoed en vooral een comfortabele reis!

Danny

Wordt vast weer een mooie reis!
Voor jullie: geniet ervan; voor ons: weer mooie foto's en verhalen!

Jaap

Verstandige keuze Gerard!!!!
Goede reis en op naar Antananarivo!!
Het is een hele bijzondere stad met midden in de stad een prachtig park, Parc de
Tsarasaotra, met veel vogels en waar ik ook mijn eerste kameleons heb gezien

Evert Jan en Dideke

Hoi Gerard,
Wij wensen je een hele goede reis samen met je zus!
Blijf gezond en geniet van al het moois dat jullie te zien krijgen!

Chris

Gerard,

Ik wens jullie een heel goede reis en een fijne vakantie.

Ongko

Hallo Gerard. We wensen jou en je zus een hele fijne vakantie. Geniet ervan en kom gezond weer terug.

Groetjes
Ongko en Mathieu

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!