madagascar2022.reismee.nl

Eindelijk naar Madagascar!

In februari 2020 boekte ik samen met mijn zus Marij een reis naar Madagascar voor najaar 2020. Nog geen maand later wisten we eigenlijk wel dat we die reis in 2020 konden vergeten. Niet nodig uit te leggen waarom het niet doorging! Ook in 2021 hielden we, misschien tegen beter weten in, nog wat hoop: zouden we in september 2021 dan kunnen gaan? De vraag stellen is eigenlijk al het antwoord geven.

Zaterdag 24 september 2022 vertrekken we dan eindelijk naar Madagascar, tenzij ze op Schiphol daar anders over besluiten….

Heel bijzonder: broer en zus gaan voor het eerst sinds onze kinderjaren samen een lange reis maken. Ingrid gaat niet mee: Japan vonden Ingrid en ik allebei in november 2019 zeer boeiend, maar Ingrid vindt van Afrika dat ze wel genoeg wildparken heeft gezien.

Reizen in Afrika is niet simpel; dat doe je niet zo gauw op eigen gelegenheid. In het verleden ging ik daarom altijd georganiseerd naar Afrika. Dat leek nu weer het geval te zijn, totdat mijn zus enthousiast werd van mijn plannen en verhalen over Madagascar. Dat opende de weg naar een reis op maat met ons tweetjes in een 4WD met privéchauffeur. Deze reis hebben we geboekt bij Tsara Travel, een klein reisbureau gespecialiseerd in uitsluitend reizen naar Madagascar. We gaan drie weken en zijn dus op zaterdag 15 oktober weer terug.

Madagascar is een groot en uniek eiland in de Indische Oceaan. Even groot als Frankrijk. Uniek vanwege de heel bijzondere flora en fauna. Meer dan 80% van de flora en fauna op Madagascar is endemisch. Dat betekent dat 80% van de planten en dieren uitsluitend hier voorkomen en nergens anders ter wereld. Naast deze bijzondere natuur is ook de bevolking uniek. Het is een mix tussen Azië en Afrika.

Evenals ik in bijv. Ethiopië (2018/19) en o.a. Malawi (2014) meemaakte, zullen we geconfronteerd worden met schrijnende armoede. Madagascar is een van de armste landen ter wereld: meer dan 80 procent van de bevolking leeft onder de armoedegrens van 1,25 dollar per dag.

Vervelend bij dit soort reizen is vaak dat hetgeen jij besteed maar voor een klein deel terecht zal komen bij de mensen die het hard nodig hebben. Gelukkig werkt Myriam van Tsara Travel heel nadrukkelijk samen met plaatselijke gidsen en organisaties. Hierdoor profiteert toch ook een deel van de plaatselijke bevolking van onze reis door hun prachtige land.

Deze weblog:

Uiteraard ga ik proberen verhalen van onze ‘avonturen’ in Madagascar te schrijven. Die verhalen vind ik eigenlijk pas compleet als daar foto’s bij zitten. We gaan veel Nationale Parken bezoeken. Dat betekent dieren, maar hopelijk ook planten en unieke bomen zoals de Baobab. Er gaan twee camera’s mee: de Nikon spiegelreflex met mijn geweldige Tamron 18-400 mm lens en de Lumix compactcamera met maar liefst een zoomlens tot 1200 mm. Verder als ‘ondersteuning’ daarbij mijn monopad die zeer geschikt is voor dit soort gelegenheden. Mijn Gopro gaat ook mee om af en toe te filmen.

Spannend blijft natuurlijk: is de wifi overal sterk genoeg om vooral foto’s te uploaden naar de weblog? Mijn ervaring uit andere reizen in dit werelddeel is, dat het soms op een bepaalde plek niet lukt en dat je moet wachten op een betere wifi-verbinding. We gaan het zien!

Je staat op de mailinglijst voor deze weblog. Dat betekent dat je elke keer als ik een verhaal en/of foto’s plaats, een mailtje ontvangt van reismee.nl. Vind je dat vervelend, maar wil je af en toe zelf kijken op de weblog: verwijder je mailadres dan en onthoudt de naam van de weblog:

Uiteraard vinden wij het heel fijn als je op onze weblog af en toe een reactie achterlaat.

Graag tot ziens op onze weblog.

Marij en Gerard

Kees Smetsers

Dat wordt een heel mooi avontuur voor jullie!
Fijn dat ik "mee mag reizen".

Paul Post

Ha, wat leuk dat ik weer met je mee mag. Ik kijk nu al uit naar je verhalen en de prachtige foto's die je weer gaat maken. Goede reis en heel veel plezier!

Vivian

Wat leuk om mee te kunnen genieten van jullie avontuur. Een hele mooie reis wens ik jullie. Hoe fijn dat het weer kan❤️

John moest

Mooie trip, heel veel interessante zaken zien,
Veilige reis en mooie foto,s. Aan de uitrusting ligt het niet.
Hartelijke groet.
Ton en John

Myriam Erdmann Tsara Travel

Leuk Gerard, eindelijk gaat het gebeuren!
Voorpret is zeker zo leuk en het aftellen kan gaan beginnen ?

Marianne

Heel veel plezier Gerard en Marijke! We gaan jullie volgen :-)

Tanja

Fantastisch Geer, dat wordt heerlijk genieten. En wij dan ook?. Heel veel plezier!

Pieter en Jacqueline

Jullie kijken er zo lang naar uit en wij kijken mee. Geniet van alles wat je ziet, hoort, ruikt en proeft. Ik ben benieuwd hoe de houtoven Pizza’s op Madagaskar smaken. Hele fijne weken samen, heel bijzonder zo?

Jan en Nelly

Ik placht te zeggen “ hoe langer je wacht , hoe lekkerder het wordt “ , dan moet het nu wel heel “lekker “ worden !
Goede reis en we zullen meegenieten .

Bernadette

Heel veel plezier!

Astrid

Heel bijzonder, broer en zus naar Madagascar! Ik wens jullie een prachtige een onvergetelijke reis toe❤

Daniëlle

Lieve Gerard en tante Marijke,
Hoe bijzonder en fantastisch om als broer en zus zo'n mooie reis te maken. Wij weten uit eerdere reizen dat je verslagen en foto's tot de verbeelding zullen spreken. Wij zullen op afstand met jullie meegenieten. Geniet samen en maak speciale, bijzondere en blijvende herinneringen. ?❣️ liefs Daan, Melvin en Max

Margot

Lieve Gerard,
Het is je gelukt !!Vanochtend opende ik m'n laptop, en ja hoor !!
Het verhaal dat je schrijft ken ik natuurlijk.
Heel fijn dat je schrijft dat jullie als broer en zus samen deze reis gaan maken !!Je weet hoe blij dat ik hiermee ben..!!
Heel fijne en mooie reis samen. Geniet van alles.
Ik hoop zo dat ik het allemaal zal kunnen volgen , maar dat weet je wel.
het zal niet allemaal de eerste dagen zijn, maar ik haal dat wel in.
Heel fijne en veilige reis !Margot